مهارت های زندگی زناشویی؛ ۱۰ مهارتی که هر زن و شوهری باید بداند


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 18 تير 1398
بازدید : 41
نویسنده : admin

بله، ازدواج اقدامی جدی است که آمادگی و مهارت‌های خاص خودش را می‌طلبد. دوران آشنایی پیش از ازدواج فرصت مناسبی است تا این مهارت‌‌ها را که لازمه‌ی ازدواج موفق شمرده می‌شوند، تمرین کنید و آمادگی خود را برای حضور در زندگی مشترک بالا ببرید. این دوران به هر حال با زندگی در زیر یک سقف تفاوت‌هایی دارد، اما همان‌طور که گفته شد فرصت قابل تأملی برای پرورش مهارت‌ های زندگی زناشویی است.

پس اگر هنوز به جرگه‌ی متأهلان نپیوسته‌اید یا در آستانه‌ی آغاز زندگی مشترک هستید، توصیه می‌کنیم از همین امروز در پرورش مهارت‌هایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، کوشا باشید تا بتوانید ازدواج ثمربخش‌تری را برای خودتان و همسرتان رقم بزنید. ضمنا آنچه می‌خوانید برگرفته از توصیه‌های اِستیوِن جِیمز دیکسون (Steven James Dixon)، کارشناس روابط بین‌فردی است.

مهارت‌ اول: حل مشکلات
مهارت های زندگی زناشویی - اختلافات زناشویی

مهارت حل مشکلات به نوعی مهم‌ترین مهارت این فهرست است، زیرا اگر بر این مهارت خاص مسلط نباشید، اوضاع به قدری آشفته می‌شود که دیگر اهمیتی نخواهد داشت تا چه حد در سایر مهارت‌ها توانا هستید. مهارت حل مشکلات یعنی اینکه اگر در موضوعی با همسرتان اختلاف نظر داشتید، بتوانید به مصالحه برسید. به‌عبارت دیگر، باید یاد بگیرید که موقعیت را بسنجید و ببینید که آیا لازم است روی موضع خود پافشاری کنید یا عاقلانه‌تر است که از موضع خود کوتاه بیایید. به عقیده‌ی دیکسون، عدم تسلط کافی بر این مهارت موجب دشواری زندگی مشترک به‌ویژه در دو سال نخست ازدواج می‌شود، چراکه طرفین در سال‌های نخست سعی دارند تا با راه و روش یکدیگر در حل مشکلات آشنا شوند و به طریقی با رویکرد طرف مقابل کنار بیایند. در واقع، در همین دو سال نخست ازدواج است که متوجه خواهید شد در زندگی مشترک نمی‌توانید همیشه حرف خودتان را به کُرسی بنشانید!

حتما بخوانید: چگونه مشکلات را حل کنیم
مهارت دوم: مقدم دانستن همسر
مهارت های زندگی زناشویی - اهمیت دادن به همسر

دیکسون معتقد است اول خدا و بعد همسر؛ او همسر را بر فرزندان، شغل، والدین، آشنایان و هر چیز یا هرکس دیگری مقدم می‌داند:

اول: خدا؛
دوم: همسر؛
سوم: فرزندان.
دیکسون ادعا می‌کند همسرش را که همه کسِ اوست، تحت هیچ شرایطی به جایگاه‌های بعدی تنزل نمی‌دهد و حتی در مواقعی که همسرش دچار گرفتاری یا بحران خاصی می‌شود و به‌عبارتی حال و روز خوشی ندارد، هم‌چنان اولویت زندگی دیکسون باقی می‌ماند، زیرا خودش نیز انتظار دارد که همیشه نخستین اولویت همسرش در خلال مشغله‌های زندگی باشد.

مهارت سوم: رشد و توسعه‌ی فردی
مهارت های زندگی زناشویی - آینده نگری

فقط در اندیشه‌ی رابطه‌ی زناشویی امروز خود نباشید، بلکه باید به راهکارهای دوام و بهبود این رابطه در سال‌های آینده نیز بیندیشید. مثلا از خودتان بپرسید:

چی کار می‌تونم بکنم که همسر ایده‌آل‌تری باشم؟
چی کار می‌تونم بکنم که پنج سال دیگه هم به چشم همسرم جذاب به‌نظر برسم؟
بهتر نیست تحصیلاتم رو ادامه بدم؟
بهتر نیست یه کسب‌و‌کاری راه بندازم که مال خودم باشه؟
چطوری می‌تونم به همسرم نشون بدم که توی سختی‌ها پشتش هستم؟
دیکسون توصیه می‌کند که در زندگی نسبت به تغذیه‌ سالم، سلامتی و طول عمر، آینده‌نگری اقتصادی، پس‌انداز و پیشرفت شغلی بی‌اهمیت نباشید تا بتوانید آینده‌ی دلپذیرتری را برای خودتان و همسرتان رقم بزنید. خلاصه اینکه همه‌ی تلاش‌تان را به‌کار بگیرید تا برای شریک زندگی‌ خود همسر شایسته‌‌تری باشید.

حتما بخوانید: اصول همسرداری برای آقایان
مهارت چهارم: بخشش
مهارت های زندگی زناشویی - بخشش

در روابطی که هنوز رسمی نشده‌اند یا گذرا هستند، شاید اگر خطایی از طرف مقابل سر بزند، تصمیم بگیرید که اشتباهش را نبخشید و قطع رابطه کنید. اما وقتی پیمان ازدواج می‌بندید، لازم است که توانایی بخشش را در خود تقویت کنید و بتوانید خیلی زود ببخشید. اگر همسرتان خطایی مرتکب شد و عذرخواهی کرد، به خودتان گوشزد کنید که هیچ‌کس کامل نیست و قطعا خودتان نیز نقص‌هایی دارید و گاهی مرتکب خطا می‌شوید. درصورتی‌که در این مهارت حیاتی ضعیف هستید، حتما از یک شخص آگاه و متخصص راهنمایی و مشاوره بگیرید. هنگامی که از توانایی بخشش عاجز می‌شوید، درست همان لحظه است که ادامه‌ی ازدواج‌تان به بن‌بست می‌خورد. یادتان باشد که خیلی اوقات دوام یک رابطه بدون بخشش ممکن نیست. دیکسون به کسانی که هیچ سررشته‌ای از این مهارت ندارند یا به هر علتی قادر به بخشش نیستند، یادآور می‌شود که مجرد بمانند!

 

منبع:chetor



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kahri و آدرس kahri.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com